سه‌گانه‌ی نجات آب: آموزش، فرهنگ و تبلیغات
کد مقاله : 1022-IWWA
نویسندگان
سجاد امینیان نژاد *1، محمدرضا صافدل طهرانی2، محمدحسام امینیان نژاد3، امیرحسین راحتی4
1کارمند رسمی آموزش و پرورش
2کارمند آموزش و پرورش ناحیه 5 خراسان رضوی
3دانشجوی کارشناسی مشاوره
4کارشناس علوم تربیتی
چکیده مقاله
بحران کم‌آبی یکی از چالش‌های حیاتی قرن بیست‌و‌یکم است که به‌ویژه در کشورهای خشک و نیمه‌خشک مانند ایران، پیامدهای گسترده‌ای در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی دارد. این مقاله به بررسی نقش سه مؤلفه‌ی کلیدی—آموزش، فرهنگ و تبلیغات—در کاهش مصرف آب می‌پردازد. آموزش به‌عنوان ابزار آگاهی‌بخشی، فرهنگ به‌عنوان بستر رفتارهای اجتماعی، و تبلیغات به‌عنوان محرک تغییر نگرش عمومی، می‌توانند به‌صورت هم‌افزا در جهت مدیریت پایدار منابع آبی عمل کنند. یافته‌ها نشان می‌دهند که تلفیق این سه رویکرد، نه‌تنها موجب کاهش مصرف آب در سطح فردی و اجتماعی می‌شود، بلکه زمینه‌ساز نهادینه‌سازی رفتارهای مسئولانه در بلندمدت خواهد بود. در سال های اخیر به کرات با این جمله مواجه شده ایم: «بحران کم آبی نزدیک است، خشکسالی جدی است، ...» خطر کم آبی در حالی مطرح می شود که بحران کمبود آب چند سالی است تمامی نقاط جهان را تهدید می کند و دولتمردان را به اتخاذ تصمیمات جدی در این رابطه وا داشته است.
کلیدواژه ها
آب، آموزش محیط‌زیستی، فرهنگ مصرف، تبلیغات اجتماعی، مدیریت منابع، صرفه‌جویی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر