ارزیابی عوامل فرهنگی موثر با مدیریت مصرف آب در بخش خانگی
کد مقاله : 1261-IWWA
نویسندگان
زهره تشیعی *
کارمند شرکت ابفا استان اصفهان
چکیده مقاله
مصرف، نمادی از هویت و فرهنگ یک جامعه است و فرهنگ در تعیین نقطۀ آغاز الگوی مصرف نقش تعیین‌کننده دارد و مدیریت مصرف فرآیندی از برنامه ریزی ،سازماندهی ،هماهنگی و کنترل جهت شناسایی شیوه های مصرف است .اهمیت انکارنشدنی مصرف در حیات اجتماعی، سیاسی و پیامدهای برخاسته از آن، موجب توجه ویژۀ علمای علوم اجتماعی در سه سطح خرد، کلان و میانه به آن شده است که در سطح خرد بر ابعاد هویتی، رفتارها و نگرش‌ها، در سطح میانه بر رسانه‌ها، گروه‌ها و نهادها، مراکز تجاری و جنبش‌های اجتماعی و در سطح کلان بر ساختارهای اجتماعی و سیاسی توجه شده است. فرهنگ یعنی تمامی ساخته ها و ارزش های مادی و معنوی انسان و چکیده و عصاره زندگی او در طول تاریخ که از نسلی به نسل دیگرانتقال می یابد بر اساس تعریف مطرح شده فرهنگ مصرف یعنی صرفه جویی و اعتدال به منظور بهره برداری کامل از تمامی نعمتهای جهان و فراورده های بشر است میزان سرانه مصرف درکشور به نسبت کشورهای که دارای سهم سرانه آب تجدید شونده بالاتری هستند بیشتر است که این خود زنگ خطری را به صدا در می آورد و باید با اصلاح الگوی و بهینه سازی مصرف، در جهت کاهش آن گام برداشت.
کلیدواژه ها
مدیریت مصرف .فرهنگ، الگوی مصرف، عوامل فرهنگی، مصرف آب
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر