| تحلیل جامعه شناختی اصلاح الگوی مصرف آب با تأکید بر مؤلفه های هویتی |
| کد مقاله : 1495-IWWA |
| نویسندگان |
|
محمد کارکنان نصرآبادی * مدیر خانه خلاق علوم انسانی واجتماعی دانشگاه کاشان |
| چکیده مقاله |
| مصرف آب به عنوان یکی از شاخص های توسعه هر جامعه ای می باشد. این امر در حال حاضر با چالش های و مشکلات متعددی مواجه شده است. یکی از مهمترین شاخص های تأثیرگذار در مصرف آب، هویت انسان ها در ابعاد مختلف می باشد. الگوهای مصرف در همه موارد با هویت ملی جامعه کاملاً پیوستگی دارند، البته باید به الگوهای مصرف متفاوتی که به دلیل عدم تجانس نظام اجتماعی ـ فرهنگی و دامنه قشربندی اجتماعی ـ اقتصادی کمابیش با یکدیگر تفاوت دارند نیز توجه داشت . معرفی و گسترش تجدد از طریق فرآیند قالب شکنی ، آمال و نیازها و قالب ریزی مجدد آنها پویایی اجتماعی مصرف را به دنبتال دارد. در این چارچوب ، الگوی ارتباطات با الگوی مصرف رابطه مستقیم دارد، از یک سو الگوی مصرف حاصل مجموعه پیامها و علایمی است که نگرش مردم را شکل میدهد و در رفتار های مصرفی آنها تبلور مییابد و از سوی دیگر مصرف آب خود یک الگوی ارتباطی بین انسان و جامعه و بین انسان و خود اوست. بنابراین در ژرفای فکر انسان و در آمال و آروزهایش نفوذ میکنند. در این مفهوم ایجاد الگوهای مصرف آب بخشی از یک فرآیند فرهنگپذیری است که الگوهای مصرف خود ملهم از آنند. در این نوشتار به تبیین و تحلیل جامعه شناختی الگوی مصرف آب بر اساس مؤلفه های هویتی و راهکارهای اصلاح آن اشاره شده است. |
| کلیدواژه ها |
| هویت، هویت ملی، مصرف، الگوی مصرف آب، جامعه پذیری، فرهنگ پذیری، سبک زندگی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |